« Novoids - Airbrush | Blog | Het elfenrijk tekenen… »

Illustreren

BannenFluisterHemelGlasMike Jansen is een Fantasy schrijver en illustrator en zijn boeken worden uitgegeven via Uitgeverij Verschijnsel.

Hij heeft Flash Fiction, korte verhalen en langer werk gepubliceerd in verschillende verhalenbundels en bladen in Nederland.Daaronder Cerberus, Wonderwaan en Ator Mondis en Babel-SF en Verschijnsel verzamelbundels zoals Ragnarok en Zwarte Zielen.
Mike Jansen woont in Hilversum met zijn gezin en naast schrijven werkt hij ook nog wel eens en doet dat redelijk internationaal.

In het onderstaande artikel van Mike Jansen beschrijft hoe hij te werk gaat met het maken van boekomslagen, gebruik makend van het tekenprogramma "The Gimp".

Bookcovers ontwerpen

Door : Mike Jansen.


In 2011 ben ik na lange tijd weer begonnen met schrijven, met name voor de e-publicatie markt. Een van de zaken die me vroeger weerhielden om veel meer te produceren was het artwork dat onvermijdelijk bij boeken of verhalen hoort. Ik kan redelijk schrijven, maar ik ben geen tekenaar, geen schilder, geen artiest in de beeldende zin van het woord. Oh ja, ik kan redelijk overweg met computers, dat helpt gelukkig.

De covers die ik voor de ebooks van uitgeverij Verschijnsel maak, komen volledig uit een open source grafisch pakket genaamd 'The Gimp'  verkrijgbaar op http://www.gimp.org/
Dit pakket kan qua functionaliteit aardig wedijveren met pakketten zoals Photoshop en Paintshop Pro.

Uitgeverij Verschijnsel geeft fantastisch literatuur uit. Dat is handig want dat betekent dat ik 'rare' dingen kan uitproberen. Gimp heeft een 'learning curve', dus je zult een paar dagen tot weken moeten experimenteren om leuke resultaten te krijgen.

In de volgende alinea's leg ik uit wat je met Gimp kunt doen om die leuke resultaten te behalen.

Techniek
Wat is er belangrijk in Gimp om zo snel mogelijk te leren?

1. LAGEN.

Alles in Gimp bestaat uit 'lagen'. Als je het concept 'lagen' snapt dan kun je de mooiste covers gaan bedenken. Feitelijk plak je foto's of tekeningen of onderdeeltjes van plaatjes op een canvas en je schuift die lagen op of onder elkaar tot je het gewenste effect bereikt. Bewerkingen die je doet gaan per laag. Wil je een bewerking op een hele plaat doen, dan zul je eerst al het zichtbare moeten kopiëren en een compleet nieuwe afbeelding maken waarin je je bewerkingen kunt uitvoeren.

BannenFluisterHemelGlas_Ebook_Cover
BannenFluisterHemelGlas
BannenFluisterHemelGlas

2. FILTERS.

Elke laag kun je individueel van een filter voorzien. Dat kunnen belichtingsfilters zijn, maar ook artistieke filters. Wil je een olieverfschilderij maken van een Boeing? Pak een plaatje van een Boeing, laat er een olieverf filter op los en dan heb je een geschilderde Boeing.

3. KNIPPEN EN PLAKKEN.

Er zit een toverstok (Magic Wand) in Gimp die je complete objecten uit foto's laat selecteren. Die kun je vervolgens knippen en plakken als een nieuwe laag in de compositie die je aan het maken bent. Naast de Toverstok zit overigens ook de Kleurselectie die ongeveer hetzelfde doet maar dan voor één specifieke kleur. Handig om bijvoorbeeld een gekleurde achtergrond te verwijderen.

4. TRANSPARANTIE.

Eén van de krachtigste instrumenten in Gimp is de mogelijkheid om met Maskers te werken. Die zorgen ervoor dat je lagen bepaalde eigenschappen meekrijgen, zoals bijvoorbeeld transparantie. Het is soms een beetje puzzelen om te zien hoe je lagen op elkaar kunt laten aansluiten, de Masker tool met transparantie helpt daarbij.

5. OPSLAAN ALS.

Vanuit Gimp kun je allerlei bestandstypen selecteren. Voor je compositie moet je in ieder geval altijd een .XCF bestand aanmaken. Dit bevat alle lagen en bewerkingen die je in je compositie hebt staan. Let op, dit bestand kan best groot worden. Voor de covers maak ik uiteindelijk altijd een 700x1000 (BxH) pixel .PNG bestand aan.

Compositie en bewerkingen
Het is best handig de inhoud van het boek te kennen waarvoor je de omslag ontwerpt. Want daarmee kun je gericht werken aan de compositie voor dat boek. Het voordeel van werken met de computer is dat je backups kunt maken en dat je eenvoudig dingen kunt wijzigen. Maak dus regelmatig backups van je composities, maar ook van de onderdelen die je in die composities hebt toegepast. Het kan best frustrerend zijn een mooie uitsnede van een voorwerp te hebben gemaakt, met een zware compositie bezig te zijn en dan een storing te hebben waardoor je werk verdwijnt. Altijd even saven en liefst met regelmaat nieuwe bestanden aanmaken.

Hoe maak ik mijn composities? Omdat ik in lagen werk, zijn er drie aspecten waarmee ik rekening moet houden:

1. Achtergrond.

Zeg maar de basis van je cover. Meestal zoek ik een landschap (of deel van) uit dat aan mijn eigen esthetische normen en waarden voldoet. Het meeste verdwijnt toch wel weer, maar het gaat om de basis voor de componenten die je later toevoegt.

2. Hoofdelement.

Iets op de cover moet mensen aanspreken. Je kunt meer dan één hoofdelement gebruiken, maar dat zou ik initieel niet aanraden. Ik kies meestal een persoon of een voorwerp dat ik als hoofdelement plaats. Dat voorwerp mag dan ook groot zijn en 25-30% van de cover innemen.

3. Aanpassingen en verbeteringen.

Kleine details maken het leuk en kunnen de sfeer van een stuk vergroten. Maak het vooral niet te druk. Ik leg verderop uit waarom niet.

Bronmateriaal
Waar je ook bent, wat je ook doet, zorg dat je een camera bij je hebt. Liefst iets met een hoge resolutie. Spiegelreflex is mooi, maar een snipsnap van 5 megapixel doet het ook al heel aardig. Voor hoge kwaliteit covers voor boeken, mocht je dat ooit willen doen, begin je bij 10 megapixel afbeeldingen en maak je gebruik van (digitale) spiegelreflex om maximale scherpte in je foto's te krijgen.

Maak daarmee foto's van gebouwen, mensen, situaties, voorwerpen, alles wat je kunt vinden waarvan je denkt: dat kan ik ooit nog eens gebruiken. Let ook een beetje op spannende perspectieven en bedenk hoe die in een compositie zouden kunnen passen. Blader ook eens door oude fotoboeken en als je op vakantie gaat, knip dan wat meer dan je normaal zou doen.

Daarnaast is Internet een gulle bron van allerlei materiaal. Bedenk wel dat op veel foto's copyright rust, gebruik die dus vooral niet Gelukkig zijn veel oude foto's en tekeningen en ook schilderijen voorbij hun copyright datum, dus dat soort materiaal kun je zeker gebruiken. Voor mij is Rembrandt altijd een dankbare bron, met name vanwege de lichtval in zijn schilderijen.

Finishing Touches
Het voordeel van werken met lagen in Gimp is dat je kunt schuiven met de lagen en met de laagvolgorde. Dat kun je doen tot je een compositie hebt die je aanspreekt. Voor mij is dat een redelijke gevoelskwestie. Als ik het idee heb voor mezelf: ja, zo werkt het, dan maak ik vervolgens een complete kopie die ik als nieuwe afbeelding plak. Op die nieuwe afbeelding breng ik de laatste details aan. (Schaduwen van objecten, met name, want dat geeft je werk wat meer diepte.) Eventueel pas ik nog een laatste filter toe of kleur ik ergens een vlak bij.

Het uiteindelijke resultaat sla ik op. Daarna overleg ik met de uitgever en de schrijver of de cover bevalt. Zo ja, dan zet ik de titel en de auteur erop (zorg dat je in je compositie al vrij vroeg bepaalt waar je je belettering wil plaatsen), het logo van Verschijnsel en een heel klein tekstje: Artwork: Mike Jansen ergens links- of rechtsonderaan.
    

Ter overweging.
Als laatste een paar overwegingen die je moet maken voor je ebook-cover.
Op Internet krijg je thumbnails te zien. Hele kleine plaatjes van een boek. Er is een groot aanbod aan boeken. Dus mensen glijden met hun ogen over pagina's met plaatjes. Het is dus belangrijk dat je cover en de elementen daarop goed zichtbaar zijn en opvallend.

Dat betekent dat je:

  • Eén duidelijk element op je cover hebt. (Die details waren voor wanneer iemand daadwerkelijk op de thumbnail klikt)
  • Duidelijk leesbare letters gebruikt, zelfs op thumbnail formaat (Geen blauwe letters op groene achtergrond oid)
  • Contrastrijke of felle kleuren toepast. Een van mijn covers had een fel-groene oceaan. Paste toevallig bij het verhaal, maar was dus wel meteen een eye-catcher. Mensen vragen zich toch af wie het aandurft de oceaan zo fel-groen te kleuren.

Op Internet heb je meestal maar één kans om de aandacht te grijpen. Zorg dus dat je ebook-cover aanspreekt en eruitspringt.
       


Links :

Hobbytekenen.nl maakt gebruik van cookies. Bekijk het cookiebeleid.